Pages

18 February, 2012

perlu ke couple ni?



aku nak cite pasal seorang lelaki ni. ok, aku panggil dia A ek. kitorang ni dah lama kenal dari tahun 2010 lagi. dia ni agak baik, x pernah msg mende 'm'garut' dgn aku. faham kan 'm'garut' tu? so, aku mmg selesa borak dgn dia ni. malam ni, dia ajak aku couple. i admit, agak t'kejut manusia la gak. yelah, tiba2 je kan? then, aku t'ingat kawan aku pernah tanya aku, bila nak ada bf ni, kite kan dah habis sekolah ni. masa tu, t'fikir la gak. perlu ke couple ni? kalau x couple xkan kahwin ke? setelah lama b'fikir, aku biarkan soalan tu tanpa jwpn. malam ni soalan2 tu muncul balik. sejujurnya, aku lebih selesa single je. kenapa? kalau kita x couple, mesti x payah serabutkan kepala kalau b'gaduh ke cemburu ke. kan kan? lagi 1, aku ni jenis x suke date. mestilah kena date bila dah couple tu kan? Ketika kita bercinta atau tengah "dating", mata kita tengok kat mana? Ada rasa terujakan?

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada laki-laki yang beriman : "Hendaklah mereka menahan sebagian pandangan mata mereka dan memelihara kemaluan mereka, yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman : "Hendaklah mereka menahan sebagian pandangan mata mereka dan memelihara kemaluan mereka…" (Al-Nur: 30-31)

so, kalau ada jodoh tak kemana ye awak? memanglah kita kena b'usaha tapi bukan b'usaha mendekati zina. kena faham konsep tu. aku ni tak la baik sgt tapi aku cuba untuk jadi baik. InshaAllah, aku akan amalkan dan ingat hukum2 agama yg aku dah perolehi kat sekolah agama selama ni.

No comments: